Inlägg

Skydda är en dygd – Ormsö

Herden skyddar och vägleder den minste. Djuret tröstar.

Ormsö – Vormsö – Vormsi, Estland

Krigarens döttrar, estnisk folksaga illustrerad av Malin Skinnar

Flyktingarnas vandring 2015

Lyssnar nyheter.
De som börjat vandra genom hela Europa.
Hur kan det ske?
Utan hjälp!

– Ungern stoppar… år 2015…

Förr fanns tron. Dygden.
Den som inte ger tid
att rädda flyende
begår livets största brott.

Att gömma, skydda och stötta
är människans ansvar.
Vi måste alltid.

Liv.
Nu.
Ingen annan gång.

Är på en udde i Ormsö
Vormsi i Estniska skärgården.


En gång var svenskar flyende
till fastlandet härifrån.
Alla flydde eller slukades av krigets käftar.

Barn gömda i hålor.
Barn utan skor.
Barn utan filt.

Men den fattigaste kämpade
för att ge arm sitt skydd.
Det var en självklarhet.

En självklarhet.
En självklarhet.
En självklarhet.

Herden skyddar och vägleder den minste. Djuret tröstar.

Så berörd av landets historia; Estland, Estonia, Eesti. Här har var gård ett tydligt öde.

Så hör jag nyheterna. Kör genom bygd på bygd längs med estniska kusten. Tömda, återuppbyggda samhällen. Hör nyheterna. Det är hösten 2015. Nyheterna.

De vandrar. Aleppo brinner.

Målar i tungor.
Målar och hör.

Refugee children refused to enter safety
Malin Skinnar video creator, storyteller and visual artist

Forska på folksång

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Pedagogisk Upplevelse  #folksonglab

Illustration & Text Malin Skinnar 

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Folksångerskan Susanne Rosenberg gör ett  konstnärligt forskningsprojekt om improvisationen i folksång.  Jag fick äran att livemåla på  Folk Song Lab   – en av Susannes  workshops som genomfördes sjungande – från början till slut.

Girlang med musik tolkat i färg.

Rummet sjunger

Alla tittar upp. Möter blygt varandras blickar. Susanne tar ton… med ögonen, med handen.. men ännu ingen röst.  Något ljuder, vi låter, ingen av oss vet vem som började – rummet sjunger. Vi gör en visa tillsammans, i stunden, med brum, hum och ringlande texter som skapar ett nu – en sång.

På konferensen #DetSjungnaOrdet höll  Susanne Rosenberg från Kungliga Musikhögskolan  en session på temat ”forskningsperspektiven i mötet mellan text, musik och framförande”

Susanne gav hela sitt ”Song Lab” sjungandes  och jag hade uppdraget att livemåla under konferensen.

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Meningar flätas

Inte en mening talades. Allt ordades i rytm och visa, gest och rytmer. Eller som en helt ljudlös sång via blicken. Ofta utan instruktioner. Det var en sällsam upplevelse. Ord och bilder, färg och toner. Tystnad, mellanrum och förväntan.

De vackraste meningar flätades samman. Alla sjöng i varandras munnar, följde orden i sekunden och i nuet och deltagarna skapade lyrik och berättelser gjorda i stunden.

En av deltagarna fick rollen som försångare – sjöng det som föll henne in. Det kunde vara högt och lågt , poetiskt eller kaotiskt. Alla andra följde trevande med. Då och då utvecklades berättandet och alla föll in i den långsamma berättarsången.

Egentligen är improvisation en självklar del av vårt naturliga sjungande men tyvärr ofta en gömd mänsklig talang i vårt  proffsmanande samhälle.  Folk Song Lab öppnar sinnet igen.    

Malin Skinnar målar flow under en session med improvisationer för sångare.

Sannsång

En sång som fick vingar i samma sekund som den förtäljdes.

Blygsel ersattes med förundran, osäkerhet med samstämmighet och stelhet gick över i  leklust.

Kan ännu inte beskriva  stunden då lyssnande sångare besjöng varandra eller uttryckte sig med de ord som just då föll över tungans tröskel. Det var så oerhört mjukt och omslutande. Tror jag skulle vilja  kalla det sannsång.

En mänsklig, öppen ton som borde fridlysas och upphöjas.

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Vetenskap och klang

Det är fantastiskt att Vetenskapsrådet nu uppmärksammat Susannes samskapande forskning.

Egentligen  borde alla ha denna pedagogik i skolan. Sjungna lektioner. Sjungna instruktioner. Eller bara tillitens undervisning där improvisation och lyhördhet blir vägledande.

Ytterligare en  stark pedagogisk upplevelse var att de frågor som kom från deltagarna föll in i rytmen av sången.. liksom smygandes in som när vi var små och hoppade långrep på rasten… Man måste passa på att hoppa in då det är möjligt för att inte avbryta flödet – leken.

Flow är verkligen just det – att vara i nuet så stunden och ingivelsen kommer i takt och ton med alla andra: helt, lugnt och harmoniskt.

En stor dag för sinnet!

Malin Skinnar, livemålare och röstsökare

Malin Skinnars liveillustration av pedagogisk sångövning

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Vetenskapsrådet  har beviljat Kungliga  Musikhögskolan ett stort stöd till  Susanne Rosenbergs konstnärliga forskningsprojekt Folk Song Lab .   Forskningsprojektet skall utveckla och utforska nya modeller för kollektiv improvisation i folksång.

”Folksången  tar form när den framförs och är därmed  att betrakta som en kognitiv ram.”
Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

The illustrations above are graphic recordings made by me, Malin Skinnar, during the workshop.  Live painting with digital ink.

Malin Skinnar www.malinstoryteller.com

Fler berättelser om kultur

Misgelds ombord på husbilsscenen

Skillingtryck i husbilen.
Ejeby logga skiss 2
I samarbete med Bo Ejeby förlag presenteras malinstoryteller.com vår utgåva av Emigrantvisor. Bok & CD beställs direkt från Ejebyförlag.

skillingtryck, emigrantvisor och trall – söker vidare efter Europas blues

Med världens minsta kulturhus far jag land och rike kring, sökandes Europas Blues. Idag på min lördagslogg landar idag i Hökarängen utanför Stockholm hemma hos folkmusikerna Maria och Olof Misgeld. Idag bjuder vi på skillingtryck, emigrantvisor och trall.

Med rosor och porslin dukas för miniscen på lördagsloggen.

Det är roligt att vara roddare till miniscen i husbilen. Mina tygrosor får äntligen utrymme och allt som glimmar blir guld. Jag vet att Maria är lika tokig i blommiga sjalar som jag så idag måste scenen vara skillingtrycksfin!

Emigrantviseboken kan beställas från www.ejeby.se

Varsågoda! Tryck på videon ovan. Det är lördagens veckofilm från husbilscenen!

Malin Skinnar med bloggen malinstoryteller.com söker Europas Blues med sin husbil.

På min lördagsblogg får ni höra vänner och bekanta spela eller berätta. Ganska praktiskt med en mobil scen och molnvy. Jag ställer bilen där musikanter finns och efter hand som min digitala nomadteknik förbättras kan jag göra saker bättre och snabbare. Lycklig över mitt mobila kulturhus!

Liten yta många ting. Vackra färger!

Maria, jag och Olof gjorde emigrantviseboken Thousands Are Sailing för 1 år sen. Jag målade sångerna, Maria samlade in dem och Olof tecknade ned noter. Ett otroligt spännande uppdrag. Mer kommer efterhand på bloggen. Vi jobbade som besatta för att skapa boken med knappa medel och lyckades baxa projektet i hamn, kravlandes men glada. Dag Westling och Maria gav samtidigt ut sin CD med egna tolkningar av skillingtryck från Sverige, Finland och Irland.

Musikanters kök.

På tal om minimalism som är en stor del av mitt liv som digital nomadlärling får saker och ting nya perspektiv. Det underbara köket hemma hos Misgeld Family fullt av allt, går inte att omsätta till min kabyss. Här är det fint som en julkalender. Allt har färg och skimmer. Unikaboxar, gamla kakburkar, vackert tungel och praktiskt tangel. En sladd, en gardin och ett barn. Här bor det skapande människor i varenda vrå. Ett av sovrummen hyser en ung oljemålare dessutom. Ett mysigt hemman!

Musikanters vardagsrum.

Vi bestämde oss tidigt för att vi ville vara skapande musiker båda två, berättar Maria. Då gäller det att samarbeta om utrymmet. När den ene gör sina uppdrag är den andra mera hemma. Maria håller just nu på och förbereder två års master på musikhögskolan där fördjupning i trall och egna tolkningar av folkskatter blir basen. Så himla spännande. Allt Maria gör blir fint som slingrande kurbits och det låter blommigt utan krusiduller. En unik blandning. Följ hennes blogg som kommer bli en viktig kanal under kommande sångfördjupningar.

Huvudkontoret hos folkmusikerna Misgelds

 Inne i studion ligger travar med noter och färdigpackade cd-skivor som skall levereras. Just nu turnerar Maria med vokalgruppen Irmelin som kom ut med ny CD i vintras. TRYCK HÄR

Hemma hos musikanterna Misgelds.

Om två veckor följer jag med Maria till Tobo där Irmelin ger kurs i kulning och folksång. Då blir det undersköna trallar i husbilen. TRYCK HÄR

Emigrantviseboken kan beställas från www.ejeby.se

För mig är folksånger sjungna dokumentärer. Skillingtrycken är verkligen rop från våra förfäder och emigrantvisorna är är blues rakt av. Gastkramande beslut om liv flätat med hopp. Att ta del av våra historiska visor är att lära sig leva. Vi är inte så mycket mer än den lilla korta stund vi har att förvalta på jorden. För en del går det väl, andra sämre. Men kämpar gör vi alla. Livsgnistan, den sköra elden som ständigt tänds av hoppet är allt. Ständigt återkommande i varenda sång. Eller förklaringar till det ödesdigra beslutet byggt på hopp som förklarar det som för andra kunde betraktas som övermod.

Maria och Olof Misgeld uppträder med skillingtryck i Malins husbil.

På vägen hem lyssnar jag på en äldre CD av Maria och Olof. Margits Sånger utgiven på Misgeld Music. Det är visor tolkade av Maria på helt eget vis.
För mig är de som en liten vind. Jag vill stå i dem och njutlyssna, klä mig i en annan människa tankar. Maria hittade den norska sångerskan Margit Finnekåsas visor 1999 och blev gripen. Jag förstår henne. De är så oerhört ömsinta. Margit levde 1904-1989 och hörde i sin tur sångerna av sin Far och Gudmor. Jag lyssnar förtrollad i bilen då jag kör vidare. TRYCK HÄR

En husbilschaufför på kulturmission.

De sista två filmerna är Painted Poem filmer jag gjort till vårt gemensamma emigrantviseprojekt med pappersanimationer från min husbilsstudio. I samarbete med Bo Ejeby Förlag gav vi ut vår sångboken. TRYCK HÄR

Painted Poems är små enkla pappfilmer gjorda i min husbilsateljé.

Måla sångbok & lyssna

Kvinna flyger genom luften. Teckning

hur lyssnar man med sina händer

Jag trivs med valet av bostad och ateljé. En husbil. Detta är precis vad jag behöver för att klara skapandet oavsett plats. Jag tar min bil. Fyller kyl med nyttigheter och lämnar allt som kan störa. Sen totalfokus. Just nu illustrerar jag en sångbok till Desiree Saarela som man kan se på Lördagsbloggen från miniscenen i husbilen! Att måla sånger är för mig som att simma. Blunda och simma. Jag kan inte riktigt styra. Bilder sker, blir till och väljer själva sin utformning. Små gestalter dyker upp och byter skepnad, studsar runt och försvinner.

Malin framför egna konsttryck

Denna gång var jag tvungen att fokusera mitt skapande då hela projektet behövde slutföras trots att min hand ömmade. Det var spännande. Läskigt, totalpressande och underbart. Allt på en gång. Fick lyssna så fokuserat att jag knappt hade tid att sova. Men det klarades!

Kika gärna på videon från arbetet hos grafiker Erica!

Förunderligt var gång när ett rum plötsligt finns där …

Teckning av klänning hängande över röd pinnstol i stenrum

När jag målar försvinner världen. Fastnar i timmar ritandes. På gott o ont. Blir en del av bilden. Det är en märklig magi. Att kunna skapa världar. Hitta på stämningar. Göra liv. Men det tar sin tid. Tar bort verkligheten. Det gäller att ha balans mellan skapandet och det som finns. Men var gång jag hittar en ny värld är det som när jag var liten och byggde med stenar på stranden. Ingenting fick mig då att lämna. Ville stanna kvar i den skapade världen. Stanna och se vad som hände. Precis som nu. Ingen skillnad på inom och utombords. Allt som blir finns. Leken är allvar.

Papper och skisser, äppelskivor och stearinljus.

Jag ritar ofta alltid första en massa skisser. På telefon eller lappar. Ofta i imma på spegeln eller fönstret. Det går fortare än tanken. Som en blixt. När det är ett konkret arbete som ska bli gjort så behövs snabb överblick för att tid ska kunna disponeras mellan momenten. Inte för fantasin eller själva målningen. Utan för att hinna sova, äta, röra sig.

Illustration till sångbok

Men det digitala ritbordet är som ett litet underverk. När jag fick grepp om tekniken kunde jag faktiskt sälja min ateljé för att bli heltidsnomad. Kontoret i fickan. Verkstan i telefonen. Jag behöver inte längre vara på ett och samma ställe för att skapa. Jag följer med och förflyttar mig. Besattheten under skapandets gång blev inte så isolerande som innan. jag kan måla hemma hos vänner, på en konsert eller mitt i skogen. Var jag vill. Att skapa via iPad är som att kliva upp på en flygande matta.

Ja, att skapa är faktiskt en märklig lek. Vissa gillar det hårda strykandet. Skippande och sovrandet. Det kan man nog göra som producent, men som konstnär står man maktlös inför något annat. Jag känner sälland att det är jag som gör saker. Det är händerna som gör något eget. Musiken som vill annat än hur det var tänkt. Som om allt som skapas bara är ett sorts lufttryck som måste hit eller dit. Står man i mitten av det sker alltid något. På ena eller andra viset. Via musik, sång, dans eller vers. Ingen skillnad på trädkojebyggaren och berättaren. Det besatta görandet där intryck alltid blir uttryck.

Målar sångbok

Mina första utkast till Desirees bok för några månader sen liknar inte vad som sen blev. Att måla musik är att öppna själen totalt. Det är som att höra mer än vad som finns. Ibland känns det som om jag nästlar in mig bakom något jag inte får beträda. Det är toner, verser och framförallt röstklanger som bildar det landskap som mina händer vill efterskapa. Detta projekt började med en vistelse på hennes gård Sundby i Österbotten där jag fick höra fragment av sångernai husbilen.

Sen gick det ett halvår och jag fix en mix från studion för att börja måla. Därefter for jag till Gubbängen och lämnade över mina teckningar till grafikern Erica Sjölund. Tulpaner och muminmuggar med ädelt jasmin-te i. Torkade äpplen och en gästbädd för utmattad målerska att snabbvila i. Jag somnade tre timmar i sträck och vaknade virrig. Hörde Desirees sånger genom väggen och förstod att denna kammare tillhörde sångskapandets domäner. Det är fint att arbeta med människor som jobbar som de lever. Där allt är inflätat i vardagen så som en bonde sår och skördar. Grafiker Erica och jag jobbade till midnatt och hann prata om livet och kulturen. Om hennes finlandssvenska rötter, de vackra tecknen som sälfångare bar med sig i form av träsniderier för att bringa jaktlycka och titta på fantastisk design hon skapat. Jag hoppas få möta Ericas Morfar senare. En stor berättare vad jag förstår med kunskap om Österbotten som några få fått höra. Jag vill så gärna få veta mera. Allt med Finland är så dolt genom historiens vingslag. Hur levde de gamla Österbottningarna? De var säljägare och skickliga sådana, bönder och fiskare. Sen genomleddes krig och faror. Folket tillhörde än den ena än den andra nationen. Och här hemma i Sverige vet vi knappt om hur våra grannländer levt.

Kvinna framför lila tulpaner i lila tröja

Innan jag lämnade Erica märkte jag hur händerna doftade sommar. Erica har som mission att sluta med plastprodukter så mycket som det går och sveper in osten sin i bivaxad väv. En fantastisk nygammal uppfinning som gör att maten ser vacker ut i kylen och allt doftar snällt och landsbygd. Besatta av former och krumelurer med honungsfoftande händer sjösätter vi nu Desirees bok. Min bil reser vidare. Och slagit läger för veckan och nästa projekt påbörjas. Det ligger ett manus från Riga och väntar.

Sångbok med CD förbeställs via www.desireesaarela.fi.

Chausson, husbil på parkeringsficka vid havet i Tyresö

Malin Storyteller Logo

Målar gärna sånger. Trivs i det sjungna.