Inlägg

Forska på folksång

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Pedagogisk Upplevelse  #folksonglab

Illustration & Text Malin Skinnar 

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Folksångerskan Susanne Rosenberg gör ett  konstnärligt forskningsprojekt om improvisationen i folksång.  Jag fick äran att livemåla på  Folk Song Lab   – en av Susannes  workshops som genomfördes sjungande – från början till slut.

Girlang med musik tolkat i färg.

Rummet sjunger

Alla tittar upp. Möter blygt varandras blickar. Susanne tar ton… med ögonen, med handen.. men ännu ingen röst.  Något ljuder, vi låter, ingen av oss vet vem som började – rummet sjunger. Vi gör en visa tillsammans, i stunden, med brum, hum och ringlande texter som skapar ett nu – en sång.

På konferensen #DetSjungnaOrdet höll  Susanne Rosenberg från Kungliga Musikhögskolan  en session på temat ”forskningsperspektiven i mötet mellan text, musik och framförande”

Susanne gav hela sitt ”Song Lab” sjungandes  och jag hade uppdraget att livemåla under konferensen.

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Meningar flätas

Inte en mening talades. Allt ordades i rytm och visa, gest och rytmer. Eller som en helt ljudlös sång via blicken. Ofta utan instruktioner. Det var en sällsam upplevelse. Ord och bilder, färg och toner. Tystnad, mellanrum och förväntan.

De vackraste meningar flätades samman. Alla sjöng i varandras munnar, följde orden i sekunden och i nuet och deltagarna skapade lyrik och berättelser gjorda i stunden.

En av deltagarna fick rollen som försångare – sjöng det som föll henne in. Det kunde vara högt och lågt , poetiskt eller kaotiskt. Alla andra följde trevande med. Då och då utvecklades berättandet och alla föll in i den långsamma berättarsången.

Egentligen är improvisation en självklar del av vårt naturliga sjungande men tyvärr ofta en gömd mänsklig talang i vårt  proffsmanande samhälle.  Folk Song Lab öppnar sinnet igen.    

Malin Skinnar målar flow under en session med improvisationer för sångare.

Sannsång

En sång som fick vingar i samma sekund som den förtäljdes.

Blygsel ersattes med förundran, osäkerhet med samstämmighet och stelhet gick över i  leklust.

Kan ännu inte beskriva  stunden då lyssnande sångare besjöng varandra eller uttryckte sig med de ord som just då föll över tungans tröskel. Det var så oerhört mjukt och omslutande. Tror jag skulle vilja  kalla det sannsång.

En mänsklig, öppen ton som borde fridlysas och upphöjas.

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Vetenskap och klang

Det är fantastiskt att Vetenskapsrådet nu uppmärksammat Susannes samskapande forskning.

Egentligen  borde alla ha denna pedagogik i skolan. Sjungna lektioner. Sjungna instruktioner. Eller bara tillitens undervisning där improvisation och lyhördhet blir vägledande.

Ytterligare en  stark pedagogisk upplevelse var att de frågor som kom från deltagarna föll in i rytmen av sången.. liksom smygandes in som när vi var små och hoppade långrep på rasten… Man måste passa på att hoppa in då det är möjligt för att inte avbryta flödet – leken.

Flow är verkligen just det – att vara i nuet så stunden och ingivelsen kommer i takt och ton med alla andra: helt, lugnt och harmoniskt.

En stor dag för sinnet!

Malin Skinnar, livemålare och röstsökare

Malin Skinnars liveillustration av pedagogisk sångövning

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

Vetenskapsrådet  har beviljat Kungliga  Musikhögskolan ett stort stöd till  Susanne Rosenbergs konstnärliga forskningsprojekt Folk Song Lab .   Forskningsprojektet skall utveckla och utforska nya modeller för kollektiv improvisation i folksång.

”Folksången  tar form när den framförs och är därmed  att betrakta som en kognitiv ram.”
Malin Skinnars illustration av pedagogisk sångövning

The illustrations above are graphic recordings made by me, Malin Skinnar, during the workshop.  Live painting with digital ink.

Malin Skinnar www.malinstoryteller.com

Fler berättelser om kultur

Irmelin på världens minsta scen i Tobo

Irmelin Swedish Folk Music

The Women’s Blues of Sweden

I mitt sökande efter Europas Blues och i synnerhet kvinnors sång, är Eva Rune, Maria Misgeld och Karin Ericsson Back fantastiska skattbärare. Jag följde med IRMELIN till Akustisk Festival på Eric Sahlström institutet. Husbilen blev loge och repetitionskammare. Det är inspirerande hur de improviserar fram gamla koraler. Slingrande som blommande kurbitser tänker jag när jag hör deras folkvisor. Se filmen från världens minsta kulturhus här under.

SE FILMEN FRÅN IRMELIN OMBORD PÅ VÄRLDENS MINSTA KULTURHUS OVAN

Irmelin Swedish Folk Music

Sångerna är hämtade ur nordisk folkmusik men även från gammelsvensk by i Ukraina där Skandinaviens äldsta koraler finns bevarade. Till Ukraina utvandrade Östersjösvenskar för många hundra år sen och har levt isolerade långt från Sverige och på så vis behållit kärnan i de ålderdomliga visornas klang och uttryck.

Den store sångarlegenden Dansar Edvard från Malung är upphov till många av Irmelins tolkningar. När jag hör orden genom deras stämmor är det som att bo i hundra liv före mitt eget. Alla människors rop på hopp och nåd, förfäders hymn och bön, kärleksvisor, slingerdanser och trall ger mig lycka och tårar. Allt på en gång. Tack Irmelin för era sånger ombord på Världens Minsta Kulturhus. Europas blues finns verkligen i kvinnors sång.

Irmelin Swedish Folk Music

Eric Sahlströms institut i Tobo är ett centrum för folkmusik och dans i Sverige. Där arrangeras årligen en fin akustisk festival. En eftermiddag utan högtalare och stoj är lycka för örat.

Irmelin Swedish Folk Music

Smycken på turné.

Irmelin Swedish Folk Music

Vi är nog bäst ...